O internacjonalizacji
Internacjonalizacja to każdy rodzaj działalności gospodarczej, który przedsiębiorstwo podejmuje za granicą. Wiąże się to ze wzrostem powiązań gospodarczych między konkretnymi krajami i ich regionalnymi ugrupowaniami oraz przedsiębiorstwami.
Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynek zagraniczny:
- Eksport to najprostsza, ale również zazwyczaj pierwsza forma strategii wejścia przedsiębiorstwa na rynek zagraniczny. Wyróżniamy dwa rodzaje eksportu: pośredni i bezpośredni.
- Sprzedaż licencji, to kolejna forma wejścia na nowy rynek zagraniczny przedsiębiorstwa polegająca na przekazania za ustaloną cenę prawa wykorzystywania marki, produktu, know-how, patentu itp. na rzecz zagranicznego partnera.
- Podobną do sprzedaży licencji formą jest franchising. Forma taka polega na sprzedaży przez franczyzodawcę partnerowi zagranicznemu całego programu marketingowego firmy.
- Joint venture to już zdecydowanie bardziej zaawansowana forma wejścia przedsiębiorstwa na rynek zagraniczny, zaliczana do ekspansji kapitałowej.
- Najbardziej zaawansowaną forma wejścia na rynek zagraniczny jest posiadanie własnego przedsiębiorstwa.